CUKORBETEGEK ÉTRENDJE

Ez a honlap a cukorbetegségben szenvedőknek készült. Leginkább a diabetikusok központi problémáján, vagyis a megfelelő étrend megválasztásában nyujt segítséget.

AZ ÉTREND ÖSSZEÁLLÍTÁSA

Bármilyen fajta cukorbetegsége van is valakinek, az étrendjének finomítatlan, lassan emészthető, rostokban gazdag szénhidrátokat kell tartalmaznia, amelyeknek a lebontásához igen kevés inzulin szükséges.

Ez igencsak vonatkozik a következőkre:

  • köles
  • zab
  • bab
  • zöldségfélék

A zabnak más teljes őrlésű gabonafélékkel együtt az az előnye is megvan, hogy a kimutatások szerint csökkenti a vér koleszterinszintjét.

     Az egyszerű szénhidrát (cukor stb.) és a komplex szénhidrát (gabonafélék, zöldségek stb.) között az a fő különbség, hogy más és más arányban szívódnak fel a vérben. A komplex szénhidrátoknál, amelyeket mindenféle feldolgozás nélkül, "csak úgy" kell fogyasztani, ahogy megteremnek, a glükóz lebomlása lassú, ez percenként körülbelül két kalóriát jelent napi 3000 kalóriás diéta esetén. Az egyszerű cukroknál azonban (amely csak mesterségesen állítható elő) kész "glükózroham" indul el száz vagy mégtöbb kalóriával, amelyet egyre nagyobb mértékű ingadozás követ a vércukor- és az inzulinszintben.

     Ahhoz, hogy a cukorbetegek elkerülhessék az effée ingadozásokat, és optimális kalóriamennyiséget nyerhessenek az élelmiszerekből úgy, hogy a lebontás lassú és egyenletes legyen, a napi étrendjüknek 60; 80 százalék komplex szénhidrátot kell tartalmaznia 3- 5 étkezésre elosztva. A finomított szénhidrátokban található egyszerű cukor lehetővé teszi nekünk, hogy óriási kalóriamennyiséget fogyasszunk el. Tíz dkg csokoládé kalóriaértéke például ugyanannyi, mint másfél kilogramm almáé. (Elég nyivánvaló, hogy a csokoládét pár pillanat alatt fel tudjuk habzsolni, másfél kiló almát viszont lehetetlen volna ilyen gyorsan elrágcsálni.)

     Az, hogy az étrendbe mekkora legyen a komplex szénhidrát aránya, a cukorbetegség fajtájától és természetesen a páciens súlyától is függ. Mint ahogy az élelmiszerek finomítása hatással van azok felszívódására, a főzés is csökkentheti az étel értékét. Ennélfogva lényeges, hogy naponta egyszer nyers ételeket együnk.

     Bár cukorbetegek számára régóta javallottak a zsiradékok, különösen ha azok állati eredetűek, vitathatatlan, hogy ezek a vér lipid (zsiradék) szintjének az emelkedéséhez vezetnek. Az egyszerű szénhidrátok szintén hozzájárulnak ehhez a folyamathoz, mivel gyekran jóval többet fogyasztunk belőlük, mint ahogy azt az azonnali szükségletünk megkövetelné. Ennek eredményeképpen zsiradékokká alakulnak át, így tároljuk őket. Plusz zsiradékmennyiségre nincs szükség az étrendünkben, hiszen sok zöldségféle és csonthéjas rendelkezik 8-10 százalég zsiradéktartalommal, amely igencsak elegendő mennyiség a szervezet zsiradéktarttalmának a fedezésére.


Az ideális étrend kiválasztása

A cukorbetegek számára furcsának tűnhet az étrend kiválasztásának az emlegetése. Ők minden valószínűséggel az orvosok által előírt hagyományos étrendet követik. A diabétesz kezelésének a rugalmasság a kulcsa, így tehát az étrendet az adott cukorbeteg egyéni igényeihez kell igazítani. Az étrend fő célja a vércukorszint fenntartása kell hogy legyen. Ezt a megfelelő étel kiválasztásával, testedzéssel és kiegészítő gyógymódokkal lehet elérni. A következő lépés a cukorbetegség fajtájának a figyelembevétele, hiszen ez határoz meg olyan tényezőket, mint a szénhidrátoknak és a zsiradékoknak az aránya, a kalóriamennyiség, illetve a táplálék- kiegészítők és a különleges fontosságú élelmiszerek használata.

     Kezdjük azzal, hogy felvázolunk egy tipikus napi ifjú- és felnőttkori cukorbetegségben szenvedők számára, nem feledkezve meg arról, hogy az ideális napi étrend 5- 6 étkezést tartalmaz. Ezeknek nem kell azonos nagyságúaknak lenniük, mivel az emberek többsége napi három főétkezést tat. Jó, ha a cukorbetegek még közbeiktatnak egy könnyű kis estebédet, illetve valami uzsannafélét délelőtt vagy délután.


Ifjúkori cukorbetegség (2000 kalória)

Reggeli

  • Teljes őrlésű gabonafélék                                          55g
  • Lefölözött tej                                                            285 ml
  • Narancs                                                                  1 db
  • Teljes őrlésű kenyérből készült pirítós növényi                                        eredetű margarinnal                                                 1 szelet

Tízórai

  • Alma                                                                      1 db

          vagy

  • Abonett- szelet zöldségpástétommal                         2 szelet

          vagy

  • Szőllő                                                                    12 szem

Ebéd

  • Sovány hús                                                             55 g
  • Burgonya (kis méretű)                                              2 db
  • Vajban                                                                   115 g
  • Sárgarépa                                                              115 g

Desszert

  • Gyümölcskonzerv (cukormentes)                             Fél csészényi

Uzsonna

  • Lásd fent.

Vacsora

  • Csirkemell hidegen                                                  55 g
  • Abonett- szelet zöldségpástétommal                        2 szelet
  • Barnarizs                                                               170 g

          vagy

  • Majonézes burgonyasaláta hidegen                         2 szem burgonyából
  • Saláta                                                                                                 (paradicsomból, kerti zsázsából, uborkából és salátából)

Rágcsálnivaló

  • Lásd fent.

Estebéd

  • Alma                                                                      1 db

          vagy

  • Abonett- szelet zöldségpástétommal                        2 szelet

          vagy

  • Szőlő                                                                    12 szem


Felnőttkori vukoretegség (1200 kalória)

Reggeli

  • Zabkása                                                                 115 g
  • Lefölözött tej                                                           285 ml
  • Grapefruit                                                                fél db

Tízórai

  • Ala                                                                         1 db

          vagy

  • Abonett- szelet zöldségpástétommal                        1 szelet

          vagy

  • Lefölözött tejföl                                                        115 ml

Ebéd

  • Sovány hús                                                              55 g

          vagy

  • Sertéshús                                                                55 g

          vagy

  • Túró                                                                        115 g
  • Abonett- szelet

          vagy

  • Növényi eredetű margarinnal megkent teljes őrlésű kenyérszelet
  • Ezenkívül saláta, paradicsom, szeletelt nyers sárgarápa vagy fehérrépa, vízi zsázsa alacsony kalóriatartalmú salátaöntettel

Uzsonna

  • Lásd fent.

Vacsora

  • Grillen sütött tőkehal vagy sima lepényhal                 115 g
  • Barnarizs                                                                170 g

           Két tétel a következők közül:

  • Csemegekukorica                                                    85 g
  • Vajbab                                                                    85 g
  • Káposzta                                                                85 g
  • Vöröshagyma                                                          85 g
  • Brokkoli                                                                  85 g

Desszert

  • Kis babén vagy körte                                               1 db

Rágcsálnivaló

  • Lásd fent.

Estebéd

  • Alma                                                                      1 db

          vagy

  • Abonett szelet növényi eredetű                                                             margarinnal megkenve                                             1 szelet

          vagy

  • Lefölözött tej                                                           115 ml






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 47
Heti: 359
Havi: 1 472
Össz.: 908 261

Látogatottság növelés
Oldal: Az étrend összeállítása
CUKORBETEGEK ÉTRENDJE - © 2008 - 2019 - cukorbetegek.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: cukorbeteg étrend összeállítás - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »